Stresul la Locul de Munca - Efecte, Cauze si Solutii

Stresul este o reactie ce poate aparea mai rapid in unele situatii, ori mai intens in altele. Stresul la munca poate compromite atingerea obiectivelor, atat din punct de vedere individual, cat si din punct de vedere organizational.

Azi de dimineata ti-ai spus ca e ok sa apesi pe butonul de snooze si sa mai dormi inca 10 minute. Dar, cumva, te-ai trezit peste 30 de minute. Te panichezi, stiind ca trebuie sa te pregatesti foarte repede; ba chiar realizezi ca, daca nu esti gata intr-un minut (pe ceas), vei intarzia cu siguranta. Bine ai venit in lumea stresului.

Exemplul de mai sus este unul dintre cele mai banale, cele care se pot intampla zilnic, chiar de mai mult ori pe zi. Poti intreba fiecare persoana pe care o stii despre ce inseamna stresul si vei vedea ca fiecare il percepe diferit si ca nimeni nu are o definitie precisa. De ce? In principal, pentru ca fiecare dintre noi reactioneaza diferit la situatiile de stres. Insa, cu siguranta, fiecare dintre noi trebuie sa identifice cauza stresului si sa nu considere ca exemplele ca cel de mai sus nu pot fi daunatoare daca se intampla zilnic, pentru lungi perioade de timp.

Stresul legat de munca este reprezentat de raspunsul emotional si psihologic ce apare in situatia in care cerintele de la serviciu nu se potrivesc cu nevoile si capacitatea angajatului.

Conceptul de "job stress" poate fi, si este, des confundat cu termenul de "provocare"; aceasta din urma este cea care ne energizeaza, atat fizic, cat si psihic. Insa confuzia nu trebuie facuta niciodata. Provocarea se bazeaza, in mare, pe utilizarea la maximum a abilitatilor, pe cand stresul apare atunci cand angajatul stie clar ca nu poate sustine cererea angajatorului, deoarece nu are abilitatile necesare. Desi el incearca modalitati de a reusi, rezultatul final nu este atins; sentimentul de satisfactie nu mai apare, ba chiar este transformat in sentiment de stres. Pe scurt, este cauza esecului, iar mai apoi a daunelor si a diverselor boli.

Generalitati despre Stres

Stresul a fost definit in diverse modul de-a lungul anilor. Initial era considerat ca fiind o presiune a mediului inconjurator, ulterior ca fiind o tensiune inauntrul unei persoane. Acum se considera ca este o interactiune intre situatie si individ; este starea psihologica si fizica ce rezulta din insuficienta resurselor individului de a coopera cu necesitatile si presiunile unei situatii.

Definitia ceva mai compacta este cea de la HSE (Health and Safety Executive), care spune ca stresul este reactia adversa a persoanelor, reactie ce apare in urma presiunilor excesive ori a altor tipuri de cerinte/necesitati care le sunt impuse.

In orice caz, stresul poate aparea mai rapid in anumite situatii, ori mai intens in altele.

Angajatii pot resimti stresul atunci cand nu pot face fata anumitor probleme sau situatii. Ei ar trebui sa indeplineasca ceea ce angajatorul le cere, din punct de vedere al abilitatilor, cat si al cunostintelor, dar se intampla sa nu aibe succes.

Spre exemplu, angajatul tau se poate stresa atunci cand simte ca nu are abilitatile necesare ori timp suficient pentru a finaliza taskurile ce au termene limita stranse. Cum sa il ajuti tu, ca angajator? Oferindu-i planificare, training si suport, pentru a-l ajuta sa reduca din presiunea pe care o simte si, astfel, sa diminueze stresul.

Evident, majoritatea studiilor au fost realizate pe populatia americana; unul dintre studii a aratat ca persoanale stresate la munca este in crestere. Rezultatul arata ca persoanele extrem de stresate la munca variaza intre 29% si 40%.

Atat cauzele, cat si efectele stresului la munca sunt diverse si numeroase, insa le-am adunat pe toate in acest articol - pentru ca tu sa ai informatia intr-un singur loc.

Tipuri de stres

Daca ar fi sa despartim stresul in mai multe tipuri, in functie de cat dureaza starea de stres, vom obtine urmatoarele:

1. Stres Fizic

Unul dintre cele mai comune tipuri de stres este cel fizic, care se refera exact la epuizarea corpului. In legatura cu locul de munca, stresul fizic poate aparea, spre exemplu, in cazul persoanelor care calatoresc mult. Schimbare fusurilor orare, dar chiar si delegatiile desfasurate in tara, pot pune presiune asupra angajatului.

De cele mai multe ori va aparea tulburarea somnului, ceea ce va duce la incapacitate de munca, slabirea sistemulului imunitar si altele.

Chiar si zilele in care lucrezi mult in picioare, alergi de colo-colo si te agiti mult, iti vor provoca un stres fizic.

2. Stres emotional

Stresul emotional apare in urma unor evenimente marcante in viata unui om. Desi majoritatea acestor evenimente se intampla in viata personala (divort, deces, certuri ori altele), efectele se vor simti si la locul de munca. Chiar si sentimentul de coplesire va rezulta in stres emotional.

Acest tip de stres va face ca angajatul sa se simta iritat, nervos, anxios si de multe ori se manifesta similar cu depresia.

3. Stres traumatic

Traumele din viata unui om sunt, cu siguranta, un mare motiv de stres. Similar cu stresul emotional, traumele se intampla cel mai des in viata personala. Insa si in timpul orelor de lucru se pot intampla tragedii - accidente la locul de munca, accidente de masina ori altele.

4. Stres cronic si cel acut

Stresul cronic deja apare in viata unui pentru perioade lungi de timp, zilnic. Cel acut apare pentru perioade scurte de timp sau doar din cauza anumitor factori (certuri, sedinte, situatii neprevazute etc.).

Cauzele stresului la munca

Stresul poate afecta diferit persoanele; situatiile care provoaca stres unui individ pot fi total insignifiante altuia. Exista diversi factori care intervin in aparitia acestei reactii, iar printre ei se numara: abilitati (skilluri), experienta, varsta.

Pentru a putea reduce stresul pe care il resimti, este foarte important sa intelegi de unde vine, ce il cauzeaza. Iti va fi mult mai usor daca vei recunoaste situatiile care iti produc stres.

Dr. Karl Albrecht a definit in cartea sa, Stress and the Manager, 4 tipuri de stres, mai exact 4 cauze mari:

  • timp;
  • anticipatie;
  • situatie;
  • interactiune.

Stresul cauzat de timp

Timpul este cel care cauzeaza cel mai des stresul. Nu se intalneste doar in cadrul locului de munca, ci este prezent in fiecare aspect din viata noastra.

Legat de serviciu, stresul provocat de timp este prezent din cauza diverselor termene limita. In momentul in care realizezi ca taskurile nu pot fi indeplinite in timpul convenit, va aparea stresul - te simti constrans, incerci sa lucrezi mai repede si sa lasi deoparte anumite detalii, ceea ce duce la o graba cu rezultate nu tocmai satisfacatoare. De altfel, poate interveni si nevoia de resurse aditionale, lucru pe care managerul tau (ori chiar tu) nu le-a anticipat; asta va duce la o nevoie clara de timp extra, ceea ce poate intarzia proiectul sau taskul.

Stresul cauzat de anticipare

Cand stii ca va urma un eveniment sau o anumita situatie, poti deveni stresat. Faptul ca nu ai toate detaliile despre cum va decurge activitatea, iti va crea o stare de nesiguranta si de agitatie. Acest tip de stres se mai numeste si "stres legat de viitor".

Nu poti schimba viitorul, poti doar actiona in prezent pentru a incerca sa "il tii in frau". Insa pentru unele persoane, emotia devine mult prea mare; ea este amplificata si de tipul de eveniment - cu cat este mai important, cu atat stresul devine mai puternic. In mintea acest persoane poate aparea cunoscuta intrebare "Daca va merge prost?/Daca nu va iesi bine?".

Stres cauzat de situatie

Comparativ cu restul tipurilor de stres, in acest caz poti fi cel mai putin pregatit. Situatiile care apar pe nepregatite iti pot crea acel sentiment de neputinta, de lipsa de suport. Nu stii ce sa faci, cum sa reactionezi, iar nivelul de stres poate creste rapid.

Accidentele la locul de munca, greselile (majore ori minore), situatiile de conflict - toate sunt exemple de situatii in care poti deveni stresat la serviciu.

Stresul cauzat de interactiune

Nu toate persoanele se simt confortabil atunci cand trebuie sa intalneasca pe cineva sau sa discute cu cineva. Stii ca va urma o anumita intalnire - poate cu acel coleg cu care nu te intelegi, poate cu managerul tau si incep sa te cuprinda emotiile si anxietatea.

In general, persoanele cu personalitate dominanta sunt cele care iti pot provoca stres; asta daca nu esti tu persoana cu caracter dominant, care le poate provoca altora stari de stres.

Acest tip de stres poate aparea si in cazul persoanelor care interactioneaza des cu oamenii: doctori, consultanti, persoane din vanzari etc. Desi, poate, aceste persoane se simt confortabil cu tipul jobului lor, tot pot avea zile in care stresul sa apara. De ce? Ei trebuie sa fie mereu pregatiti din punct de vedere al interactiunii, pentru ca fiecare persoana cu care se intalnesc pe timpul zilei este diferita. Poate fi destul de obositor sa te pregatesti continuu, sa fii intotdeauna intr-o stare de (minima) alerta.

Cauzele exacte ce pot cauza stari de stres

1. Taskurile de la serviciu (monotone, neplacute, plictisitoare, multitasking constant etc.)

2. Volumul si ritmul de munca (prea mult sau prea putine lucru de facut, presiunea timpului, termene limita nerealizabile etc.)

3. Programul de lucru (orar strict si inflexibil, perioade de munca lungi, ore nesociale, ore suplimentare neplanificate, program de lucru gandit gresit etc.)

4. Control si participare (lipsa participarii in decizii, lipsa controlului asupra metodelor de lucru, asupra ritmului si asupra mediului - incluzand aspecte de securitate si de sanatate)

5. Dezvoltarea carierei (probleme legate de promovare, sisteme de evaluare neclare ori nedrepte, salariu, insecuritatea jobului, supra/sub calificare etc.)

6. Rolul in organizatie (rol neclar, roluri conflictuale in cadrul aceleiasi functii, supra-supervizare etc.)

7. Relatiile interpersonale (supervizare inadecvata, nefavorabila sau nechibzuita, relatii slabe cu colegii, bullying sau hartuire, izolare, proceduri inexistente legate de solutionarea problemelor sau a plangerilor etc.)

8. Cultura organizationala (comunicare si leadership slabe, lipsa claritatii asupra obiectivelor si structurii organizationale etc.)

9. Interferenta intre serviciu si viata personala (lipsa suportului legat de probleme domestice, lipsa suportului legat de problemele de la serviciu, cerinte conflictuale intre serviciu si acasa etc.)

10. Disconfort fizic (mediu de lucru neprielnic, foarte solicitant si inconfortabil)

11. Dezorganizare (atat din punct de vedere organizational, cat si din punct de vedere individual);

12. Discriminare.

Efectele stresului la locul de munca

Din nefericire, stresul la serviciu are consecinte semnificative asupra sanatatii, ce variaza de la consecinte din sfera benigna - raceli si gripe, catre consecinte severe, cum ar fi boli de inima ori legate de metabolism.

Efectele stresului de la munca se poate rasfrange atat asupra individului, cat si asupra organizatiei, a companiei.

Efectele stresului la serviciu asupra individului

Evident, stresul te poate afecta diferit pe tine fata de colegul tau. Insa, cel putin pe termen lung, niciunuia dintre voi nu ii va cauza nimic bun.

Efectele stresului la locul de munca poate cauza un comportament neobisnuit si disfunctional si poate contribui la un declin in sanatate fizica, dar si mentala. In unele cazuri extrreme, stresul pe termen lung sau evenimentele traumatizante ce s-au intamplat la serviciu, pot duce la probleme de natura psihologica si psihiatrica, ce rezulta in absenta de la munca si la incapacitatea de a lucra.

Cu siguranta ai avut cel putin cateva situatii, daca nu chiar luni intregi de stres la serviciu. Gandeste-te cum ai reactionat din punct de vedere mental si fizic. Este foarte posibil sa iti gasesti ideile printre urmatoarele efecte:

  • performanta slaba;
  • iritabilitate si epuizare;
  • dificultate la concentrare, gandire logica si la luarea deciziilor;
  • incapacitatea de relaxare;
  • stare depresiva si anxioasa.

Pe cand aceste stari le poti resimti atat in timpul orelor de lucru, cat si acasa, urmatorul efect se va resimti intru totul in viata personala:

- probleme de somn.

Iar de aici, lucrurile se complica si mai mult. Conform cartii "De ce dormim?", somnul este una dintre cele mai importante activitati pe care le putem face, daca nu chiar cea mai importanta. Lipsa somnului ori tulburarile somnului sunt cauze clare ale multor boli, din toate spectrele. Insa aceasta este o discutie pe care o vom avea alta data. Ideea este ca stresul deranjeaza somnul, iar un somn tulburat, combinat cu stres, poate duce la probleme de sanatate grave:

  • boli de inima;
  • boli ale sistemului digestiv;
  • tensiune arteriala marel
  • migrene si dureri acute de cap;
  • tulburari musculo-scheletice.

Din instinctul de a scapa de starile de stres si pentru a se calma, cu siguranta ai auzit persoane care "au nevoie de o tigara/un pahar de alcool" sau chiar mai rau. Iti dai seama ca aceste persoane doar pun paie pe foc, pentru ca mai sus mentionata combinatie, la care se alatura aceste vicii, face doar rau.

Corpul devine tot mai expus la boli si mai grave, iar sistemul imunitar devine si mai slabit, De asemenea, poate aparea si comportamentul violent.

De mentionat este ca si accidentele la locul de munca pot creste, avand in vedere starea angajatului (atentie scazuta, nervozitate, violenta etc.)

Efectele stresului individual asupra companiei

Ei si acum sa ne gandim ca intr-o firma exista 50% persoane stresate, care resimt efectele de mai sus (fiecare in modul ei). Cum crezi ca va functiona acea companie? La cote maxime? In niciun caz.

Stresul angajatilor va afecta sanatatea si performanta companiei. Cum? Iata cateva exemple:

  • Abstenteism,
  • Dedicare scazuta;
  • Productivitate si performanta in scadere;
  • Costuri din ce in ce mai ridicate;
  • Cresterea numarului de accidente la locul de munca;
  • Afectarea imaginii firmei (atat in ochii clientilor, cat si si a angajatilor).

Combaterea stresului la locul de munca

Din pacate, joburile unde stresul este la minimum sunt greu de gasit, poate chiar imposibil pentru anumite persoane. O solutie mai realista ar fi ca acele persoane sa incerce sa adopte niste strategii eficiente, care sa le reduca stresul resimtit.

Desi nu prea exista un mod universal de a minimiza stresul de la munca, exista cateva instructiuni legate de preventie si cooperare cu stresul, ce pot fi urmate atat de angajati, cat si de angajatori.

Asadar, citeste mai jos metodele de combatare a stresului la munca, pune-le in practica si vezi cum te simti dupa. Sunt metode si solutii simple, toate menite sa previna si sa gestioneze stresul ce apare la serviciu. Insa, in primul rand, trebuie sa inveti (sa invatam) sa recunoastem semnele efectelor stresului.

Ce simptome minore ai putea sa recunosti, atat legat de tine, cat si legat de colegii tai?

  • anxietate, iritabilitate, stari depresive;
  • concentrare slaba;
  • tensiuni musculare si dureri de cap;
  • retragere sociala;
  • alcool sau substante toxice, utilizate pentru "a scapa de stres".

Luand aceste aspecte in considerare, iata ce ai putea sa faci pentru a te destresa:

1. Imbunatateste-ti stilul de viata:

- exercitii de relaxare si de miscare regulate;

- dieta corecta si echilibrata;

- somn corect si suficient;

- discutii cu persoanele apropiate, atunci cand simti ca esti depasit de situatii.

2. Organizeaza-te si prioritizeaza corect

Totul sta in felul in care iti organizezi ziua. Pentru cateva zile, fii atent la momentele in care simti ca esti cel mai activ/inactiv. Foloseste o unealta online ori o aplicatie de smartphone care sa te ajute sa iti aranjezi taskurile zilei.

Tine minte - este important sa nu iti aglomerezi zilele cu taskuri importante. Incearca sa pui 2-3 astfel de taskuri pe zi, lasandu-ti restul timpul pentru altele minore ori neprevazute. La finalul zilei, vei avea acel sentiment de satisfactie ca ti-ai indeplinit taskurile pe acea zi - va fi mult mai realizabil, decat sa ai 6 taskuri importante si sa nu le finalizezi.

De asemenea, daca ti-ai propus ca in programul tau sa te uiti seara la un serial si reusesti, sa stii ca tot vei simti ca ti-ai indeplinit ce ti-ai propus si tot productivitate se numeste. In orice caz, acest aspect al productivitatii este o alta discutie, pe care o vom analiza alta data.

Managementul timpului - creaza-ti un program echilibrat si nu te arunca sa faci cat mai multe; daca ai nevoie de putin extra-timp, incearca sa pleci de acasa mai devreme (asta si daca job-ul iti permite).

Managementul taskurilor - prioritizeaza taskurile la inceputul zilei ori chiar la sfarsitul zilei de dinainte; imparte proiectele mari in proiecte mai mici si, daca ai posibilitatea, delega din taskuri; totodata, trebuie sa fii pregatit si constient ca e posibil sa faci si cateva compromisuri, acolo unde este nevoie.

3. Imbunatateste-ti inteligenta emotionala

Inteligenta emotionala reprezinta abilitatea de gestiona si utiliza emotiile intr-un mod pozitiv si constructiv. Cand vine vorba de satisfactie si succes la locul de munca, inteligenta emotionala se afla pe acelasi loc cu partea intelectuala.

Cateva abilitati cheie care ar ajuta inteligenta emotionala si modul de gestionare a stresului la serviciu sunt:

- Observarea persoanei stresate si a modului in care aceasta reactioneaza;

- Recunoasterea indiciilor non-verbale si a limbajului corpului;

- Dezvoltarea capacitatii de a gestiona problemele cu umor;

- Rezolvarea conflictelor intr-un mod pozitiv, sanatos si constructiv, ceea ce va conduce la imbunatatirea relatiilor dintre colegi.

4. Scapa de obiceiurile proaste

Comportamentul si gandurile negative fac doar sa inrautateasca situatia.

Ce poti face mai bine?

- Nu mai gandi negativ;

- Opreste-te din a incerca sa controlezi ceea ce nu poti;

- Organizeaza-ti si curata-ti spatiul de lucru;

- Ia-ti o pauza si indeparteaza-te de situatia stresanta;

- Vorbeste cu cineva despre ceea ce simti;

- Incearca sa vezi situatiile stresante cu umor.

- Nu te descarca pe oamenii dragi din viata ta.

Ce poate face compania pentru a minimiza stresul angajatilor?

Lasand la o parte actiunile pe care le poti face tu, pentru tine, angajatorii tai trebuie sa fie si ei constienti ca te pot ajuta.

  1. traininguri legate de gestionarea taskurilor si a timpului;
  2. crearea unor modalitati de lucru personalizate pe fiecare angajat;
  3. resurse suficiente;
  4. implementarea unui spatiu de lucru ergonomic, care sa nu cauzeze disconfort fizic;
  5. crearea unor programe de lucru flexibile;
  6. intelegere legata de problemele personale;
  7. sustinere legata de ingrijirea copiilor, naveta ori alti factori externi;
  8. masuri pentru combaterea situatiilor de hartuire;
  9. promovarea gandirii pozitive, pentru evitarea conflictelor
  10. gestionarea pozitiva si transparenta a situatiilor stresante;
  11. comunicare corecta, completa si eficienta, legata de orice aspect al organizatiei.

Aici vei gasi si cateva idei ale prietenilor de la MedLife, despre Cum percepem nivelul de stres al colegilor de munca.


In concluzie, stresul la serviciu este ceva ce nu trebuie ignorat. Poate avea repercusiuni atat asupra companiei, cat si in viata personala. Efectele stresului la locul de munca se rasfrang asupra sanatatii psihologice si fizice. Combatarea acestui stres se poate realiza atat de tine, prin prisma lucrurile pe care le faci (organizare, gestionarea timpului, relaxare si inteligenta emotionala), dar si de compania in care lucrezi (care iti poate oferi suport si intelegere, alaturi de o comunicare clara si traininguri).


Surse de informatie: 

https://oem.bmj.com/content/oemed/59/1/67.full.pdf

http://www.hse.gov.uk/stress/causes.htm

http://labour.govmu.org/English/Documents/Code%20of%20Practice/guidelines/Work-Related%20Stress.pdf

https://www.medlife.ro/nivelul-de-stres-la-locul-de-munca

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/work-related-stress

https://www.mindtools.com/pages/article/albrecht-stress.htm