Viitorul locurilor de muncă în era digitală: cum te afectează AI, fintech-ul și digitalizarea în România
Vine AI-ul și ne ia joburileee! Dar dacă nu-i chiar așa? Când a fost Revoluția Industrială, nu toată lumea a îmbrățișat progresul. Unii s-au speriat, unii au demonizat „mașinăriile” și, cei care au înțeles că schimbarea este inevitabilă, s-au adaptat noului val. Acum, suntem martorii unei noi ere care va intra în cărțile de istorie – Revoluția Digitală. Modul în care alegem să ne raportăm la tehnologie și progres, ne va defini statutul și relevanța în industrie, pe termen lung.
Revoluția digitală în România – ce înseamnă și de ce contează
Valul nu e nou – digitalizarea a remodelat profund în ultimii ani modul în care lucrăm. Transformarea tehnologică se întâmplă și generează atât oportunități, cât și provocări, în toate sectoarele industriei. Nu doar că schimbă natura muncii, ci și împinge companiile să reconsidere structura tradițională a rolurilor și a proceselor esențiale. Chiar și scalabilitatea unei companii este direct influențată de gradul de digitalizare – dacă rămâi în urmă, devine din ce în ce mai greu să te menții competitiv pe piață.
AI și locurile de muncă – risc sau oportunitate?
„Nu, că pe mine nu mă influențează, nu poate niciun robot să facă ce fac eu.” Foarte probabil. Dar la fel de probabil este să existe, sau, chiar să se inventeze în timp ce citești asta, un soft, un AI, un roboțel care să eficientizeze ce faci tu. Care să te sprijine în activitate, să te facă mai productiv sau mai performant. Și atunci se mai pune că ne ia AI-ul joburile? Clar nu. Dar, cine știe, poate la un moment dat există riscul să ți-l ia cineva care stăpânește aceste ustensile. Hai să ne uităm un pic la cum a influențat digitalizarea diferite sectoare în ultimii ani.
-
Fintech în creștere – oportunități de business și joburi noi
Digitalizarea a transformat sectorul financiar prin boom-ul tehnologiilor fintech. Nu se limitează la simplificarea plăților electronice prin procesatorii online, ci include inclusiv adoptarea unor tehnologii blockchain care promit transparență și securitate îmbunătățită. Băncile tradiționale inovează prin implementarea tehnologiilor de plăți instantanee și dezvoltarea de noi platforme de banking digital. Puțini jucători au rămas pe piață care să nu pună la dispoziția clienților aplicații mobile pentru gestionarea conturilor. O poziție direct impactată de această schimbare este cea a casierilor bancari – mulți operatori au optat pentru digitalizarea încasărilor și a schimbului valutar, prin amplasarea de roboți multifuncționali în agențiile fizice sau tranziționarea completă în digital.
-
Telesănătate și AI în medicină – viitorul diagnosticului online
Termenul de telesănătate a devenit popular în contextul pandemiei COVID-19. Totuși, popularitatea domeniului merge dincolo de consultațiile medicale online sau telefonice, pe care platforme pentru Teladoc Health și PediTel (Ro) le oferă. Tehnologiile bazate pe inteligența artificială contribuie la diagnosticarea precoce a bolilor și personalizarea tratamentelor. De exemplu, cele dezvoltate de Tempus sau integrate de Microsoft, sunt utilizate pentru a analiza datele genetice și clinice ale pacienților și a propune tratamente personalizate, în acord cu cele mai recente cercetări și ghiduri medicale.
-
Magazine, vânzări și impactul tehnologiei – eCommerce sau retail
Amazon, Alibaba, Temu, Shein, Ebay, Emag...și lista poate continua aproape la nesfârșit. Transformarea digitală a redefinit experiența de cumpărături, dincolo de giganții care au pus bazele acestui sector. Acum, majoritatea afacerilor aleg să fie prezente și în online, eCommerce-ul fiind cea mai sigură și sustenabilă metodă de extindere pe piață. Companii de toate dimensiunile, din toate domeniile, se întrec în a atrage și a menține atenția consumatorului. Proces care se dovedește a fi destul de anevoios, în mijlocului zgomotului digital care ne asaltează din toate părțile. Inovația și creativitatea își spun cuvântul. De exemplu, branduri mari, precum Nike și Adidas, își utilizează platformele online pentru a oferi experiențe personalizate prin realitate augmentată și personalizări de produse, sporind angajamentul clientului și valorificând datele pentru a optimiza stocurile și campaniile de marketing. Și nu puțini sunt cei care decid să se mute total în digital – eficientizarea costurilor fiind un element cheie. Financiar, e mai ușor să menții un depozit și un departament de Logistică, decât un magazin în mall.
Implementarea AI în companii: CRM, contabilitate, marketing
Digitalizarea poate optimiza fluxurile de lucru și poate crește eficiența operațională în toate domeniile. Ba mai mult, apar noi perspective și modalități de inovație și creștere.
-
CRM-uri – giganții din piață se întrec în implementarea soluțiilor AI, care să personalizeze interacțiunile cu clienții și să optimizeze gestionarea relațiilor. Un exemplu relevant este Salesforce, care prin implementarea Einstein AI nu doar că eficientizează procesul, ci face și predicții comportamentale precise. Datele analizate contribuie la creearea unor strategii de marketing dinamice și responsive, fapt care le permite companiilor să se adapteze rapid la preferințele mereu în schimbare ale clienților.
-
AI în contabilitate - Orice implică date și informații concrete poate fi analizat & optimizat cu ajutorul inteligenței artificiale. De exemplu, firme precum Xero utilizează AI pentru automatizarea înregistrărilor contabile și reconcilierea tranzacțiilor, eficientizând procesele financiare. Specialiștii în implementarea soluțiilor AI personalizate oferă alternative adaptate pentru nevoile fiecărei afaceri. Fiind un domeniu relativ nou și în plină expansiune, este un moment cheie pentru demararea acestor implementări.
-
AI în Marketing & Management – Interacțiunea umană rămâne un punct cheie pentru construirea unei relații de durată cu clienții. Totuși, numărul de instrumente disponibile pe piață care să ajute la eficientizarea proceselor este într-o continuă creștere. De exemplu, HubSpot folosește AI pentru a optimiza strategiile de marketing, de la personalizarea emailurilor și până la analiza comportamentului utilizatorilor pe site. TheMarketer, platforma românească de e-mail marketing, a implementat recent un Asistent AI prin care poți programa e-mailuri de vânzare recurente, generate automat direct din platformă, fără ca tu să intervii în vreun fel.
Impactul digitalizării și soluții de adaptare - ce pot face angajații și companiile
Înseamnă asta că vom rămâne fără agenți de vânzări, contabili sau marketeri? Nici pe departe. Ci doar că acum e vremea să ne deschidem orizonturile, să învățăm cum să colaborăm cu tehnologia și să o folosim în favoarea noastră. Oportunitățile sunt infinite și devin din ce în ce mai vizibile – ustensile care să ne ajute să lucrăm mai bine, să fim mai productivi și să creăm mai cu sens.
Și dacă te întrebi din perspectiva angajatorului, cum poți să-ți sprijini echipa să se adapteze și să profite la maxim de acest boom tehnologic, să ai în vedere că acest proces e un maraton, nu un sprint.
Educația și formarea continuă oferă cadrul propice pentru evoluție. Companiile mari investesc în programe de formare pentru a-și actualiza competențele angajaților, asigurându-se că sunt pregătiți pentru noile tehnologii. Astfel, se dizolvă mitul AI-ului care ne fură joburile și oamenii înțeleg, ba mai mult, experimentează și învață pe propria piele cum tehnologia e aici să ne ajute, nu să ne saboteze. Și, pe termen lung, te asiguri că în timp ce compania progresează și se digitalizează, echipa nu rămâne în urmă. Cum s-ar spune, e un win-win.
Tu cum vezi procesul ăsta? În mediul în care lucrezi, sunt oamenii deschiși la a îmbrățisa tehnologia în viața de zi cu zi? Sau schimbarea asta este încă văzută ca un bau-bau care „o să treacă”?